Max van Santen

Max van Santen

Je eerste huis kopen? Deel 2

Facebook
Twitter
LinkedIn

Je eerste huis kopen DEEL 2

Nu je de basis hebt gelezen in onze eerste blog kunnen we snel door naar de meer inhoudelijke dingen. Bij een verkoop van een woning is het namelijk erg belangrijk om goed te weten wat je rechten zijn en wat er in de kleine lettertjes staat. Om je goed op weg te helpen behandelen we de volgende onderwerpen in dit blog: 

  • Wat is een technische inspectie? 
  • Waarom heb ik een taxatierapport nodig? 
  • Waar moet ik op letten bij het tekenen van een koopovereenkomst?  
  • Wat gebeurt er bij de overdracht bij de notaris? 

Wat is een technische inspectie? 

Het kopen van een woning is niet zonder risico. Het is waarschijnlijk de grootste aankoop die je in je leven gaat doen en een mankement zit in een klein hoekje. Wij raden al onze klanten aan om een technische inspectie uit te laten voeren. 

Deze inspectie wordt gedaan door een technische inspecteur die de woning naloopt om te kijken of er geen bouwkundige gebreken zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van asbest, een slechte fundering of een dak wat binnen de kortste keren vervangen moet worden. 

De technisch keurder neemt alle waargenomen gebreken op in het inspectierapport. Op basis van dit rapport kun je bekijken tegen welke kosten je nog aanloopt bij de eventuele reparatie of renovatie van de woning.  

Ook is een technisch rapport handig bij het opstellen van een taxatierapport. Ben je namelijk van plan de woning aan te passen (renovatie, reparatie, of uitbouw) dan kan dit van invloed zijn op de waarde van de woning. 

Waarom heb ik een taxatierapport nodig? 

Bij het aanvragen van de hypotheek zal er niet alleen gekeken worden naar je inkomen maar ook naar de waarde van de woning. Een hypotheekverstrekker leent maximaal 100% van de woning waarde aan de hypotheeknemer.  

Het taxatierapport wordt opgesteld door een beëdigd taxateur. Hij/zij houdt hierbij rekening met de vergelijkbare verkoopprijzen in de omgeving en uiterlijke kenmerken van de woning. Denk bijvoorbeeld aan een dakkapel, tuin op het zuiden of verwarmde garage.  

Ook wordt er bij een taxatierapport rekening gehouden met eventuele verbouwing, bouwgebreken of ingrijpende gemeentelijke verordeningen. Wil je een indicatie van de kosten? Deze lopen ver uiteen maar je kunt kijken op de website www.eigenhuis 

Eerste huis kopen via regio vastgoedbeheer

Waar moet ik op letten bij het tekenen van een koopovereenkomst? 

Als er een technische inspectie heeft plaatsgevonden en er is een taxatierapport opgesteld kunnen we door naar de volgende stap. Voor het gemak gaan we er even van uit dat er geen gebreken zijn geconstateerd en dat er uit de taxatie een prijs komt die overeenkomt met het bod op de woning.  

Bij het tekenen van de koopovereenkomst moet er goed gekeken worden naar de algemene voorwaarde, ontbindende voorwaarden en persoonsgegevens. 

Vooral bij de algemene en ontbindende voorwaarden is kennis en ervaring van de Nederlandse wetgeving een vereiste. Je doet er dan ook goed aan om dit te laten controleren bij een makelaar of jurist.  

Ben je toch van plan dit zelf te doen, laat dan altijd iemand meekijken die ervaring heeft met koopovereenkomsten. Zodra de overeenkomst is getekend en de wettelijke bedenktermijn is verlopen zal het erg lastig worden nog van de koop af te zien (mits geen ontbindende voorwaarde).  

Wat gebeurt er bij de notaris? 

Nadat de koopovereenkomst is getekend, de inspecties zijn uitgevoerd en de hypotheekverstrekker akkoord heeft gegeven op de hypotheek, kan de overdracht plaatsvinden. Bij onroerend goed dient dit altijd plaats te vinden door middel van een inschrijving in de registers en door een passage bij de notaris. 

De notaris stelt op voorhand een document (akte van levering) op waarin staat vermeld dat verkoper aan koper verkoopt de onroerende zaak (simpel gezegd er komt een koop tot stand). Deze overdracht is anders dan “om niet” (er is een geldbedrag overeengekomen, de overdracht is niet gratis). Nadat aan alle formaliteiten is voldaan zal de notaris een afrekening voor koper/verkoper opstellen.  

Nadat de betaling op de derdengelden rekening van de notaris gestort is ontvangt koper de sleutel en heeft er een overdracht plaatsgevonden.  

Gefeliciteerd 

Na de overdracht, inschrijving in de registers en betaling is de woning officieel overgedragen van eigenaar. Tijd voor een feestje!  

More to explorer

Kenmerken vastgoedbeheerder

5 kenmerken van een vastgoedbeheerder 

Een vastgoedbeheerder is een persoon waarbij huurders en verhuurders terecht kunnen met al hun vragen op het gebied van huurwoningen. Een belangenbehartiger

Hoe zeg ik mijn huur op - Regio Vastgoedbeheer.jpg

Hoe zeg ik mijn huur op als huurder?

Het korte antwoord hierop: via een schriftelijke opzegging rekening houdend met de wettelijke opzegtermijn. Maar wat is deze opzegtermijn en wat moet

Eerste huis kopen

Je Eerste huis kopen?

En dan is het zover; jij gaat een woning kopen! Een bezichtiging aanvragen, de eerste keer echt kijken naar wat er aan